L'ESCOLA

Escoltar, pensar, raonar, dialogar, argumentar, compartir el què sabem, pensar junts, arriscar-se a decidir, acceptar l'error quan la decisió no ha estat l'encertada... Són instruments que ens ajuden a formar-nos com a persones responsables, autònomes, lliures i democràtiques, potenciant el desenvolupament integral i estimulant al màxim, les pròpies capacitats personals, afectives, intel·lectuals i socials.

És per això que creiem en situacions d'aprenentatge significatives i funcionals, on els continguts de les diferents àrees s'enllacin de forma interdisciplinar i globalitzada en:

Els espais d'aprenentatge són ambients on els infants treballen en grups heterogenis amb nens i nenes del seu cicle. Dins d'aquests espais l'alumnat hi pot trobar diferents propostes i reptes que poden desenvolupar en petit grup o bé individualment. De manera que es dona especial èmfasi i valor a l'autonomia de l'alumnat.

A Educació Infantil són espais de lliure elecció, és a dir, els nens i les nenes trien on volen anar, cada espai està limitat a tres alumnes de cada grup classe. En aquesta etapa els infants gaudeixen dels espais d'Art, Comerç, Moviment, Fer i desfer, Natura, Sensacions i Teatre.

A Cicle Inicial els infants escullen on volen anar, i s'estan tota la sessió a l'espai escollit. En aquest cicle els infants gaudeixen dels espais d'Art, Natura, Arquitectura, Sensacions i Teatre.

A Cicle Mitjà l'alumnat està a l'espai durant aproximadament un mes i mig. En aquest cicle els infants gaudeixen dels espais de Creació, Natura, El mercat, Rodamon i Teatre.

A Cicle Superior els espais tenen una durada d'un trimestre, en el qual l'alumnat troba diferents propostes a desenvolupar. Els nens i les nenes gaudeixen dels espais que porten el nom de personatges reconeguts de Lleida: Joan Oró, Pius Fort i Quer, Enric Granados, Maria Rúbies i Lara Díez.

Com s'organitzen els espais?

Els espais han estat pensats per respondre l’estimulació de les diferents intel·ligències i capacitats. En el disseny dels espais es té en compte la teoria de les intel·ligències múltiples descrita per Gardner, que exposa que cada persona té algunes intel·ligències dominants a través de les quals som capaços d’entendre el món i interactuar-hi.  Aquesta organització ens permet dissenyar i organitzar entorns d’aprenentatge que recullen els aspectes bàsics de les àrees d’Educació Infantil i Primària, tot incidint en el desenvolupament de les capacitats. 

L’escola ha de permetre que cada infant aprengui respectant el seu estil i les seves capacitats i que al mateix temps se li proporcionin experiències gratificants que desenvolupin totes les intel·ligències. Malgrat que, en cadascun dels espais l’activitat és relativament lliure, tot respectant les normes generals i compartides, l'equip docent estimula a l'alumnat a través del material, el modelatge, la pregunta oportuna i en aquells aspectes en què es vol incidir i que són motiu d’observació, registre i avaluació. Es verbalitzen i es fan evidents els objectius per tal que l’alumnat esdevingui protagonista del seu propi procés.

La perspectiva de projectes aporta un marc interdisciplinari que permet atendre millor la personalització dels aprenentatges. Els projectes d'aula ens permeten avançar i aprendre de manera globalitzada a través de totes les àrees (llengües, matemàtiques, ciències naturals i socials, educació física, música...). Així aconseguim un aprenentatge més proper a la vida real, on no es fragmenta el coneixement i es treballa de manera competencial. L'objectiu és facilitar que els infants es puguin desenvolupar en una societat en constant canvi. 

La temàtica o la idea dels projectes neix del teixit d'aula, el qual s'elabora a inici de curs entre tots els infants de la classe partint de la pregunta: "Què volem aprendre aquest curs?".   D'aquesta manera el treball al llarg del curs parteix de les pròpies motivacions i interessos de l'alumnat, sentint-se així autèntics protagonistes i motors dels seus processos d'aprenentatge, i a la vegada donem importància a tot l'alumnat de sentir-se escoltat.

Un cop tenim la temàtica, entre tots i totes ens plantegem una pregunta inicial que donarà el títol al nostre projecte. En aquest moment apareixen moltes altres preguntes i idees que ens fan pensar i reflexionar. La tasca de l'equip docent serà acompanyar, conduir i fer propostes per tal que el grup aconsegueixi resoldre aquestes preguntes que ens hem plantejat plegades totes les persones de la classe. 

Aquesta metodologia potencia el treball en equip, l'aprenentatge entre iguals, l'atenció a la diversitat i el respecte dels diferents ritmes d'aprenentatge. 

Els racons ens permeten treballar en petits grups i de manera autònoma, ja que s'organitza l'aula en tasques simultànies on l'alumnat va realitzant les diferents propostes i les comparteixen amb altres companys, treballant individualment o en petit grup.  Aquesta manera de treballar ens permet ser més flexibles i adaptar-nos als aprenentatges de l'alumnat, on els infants poden gaudir, sentir i viure un aprenentatge més personalitzat.

A tots els cicles els infants realitzen propostes de robòtica en grups reduïts de 12 a 16 infants, compartint entre ells les propostes de pensament computacional, programació i robòtica. D'aquesta manera reduïm també la ràtio de l'alumnat de l'aula. 

Són espais que ens permeten a partir d’un problema, d’una pregunta, d’una observació, de l’anàlisi d’una situació real... comprendre la realitat que ens envolta, reconèixer la nostra pertinença al grup i la societat, interactuar amb l’entorn i comprometre’ns en la seva millora. Utilitzem una metodologia que ens permet abordar i treballar els objectius i continguts de l’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural, desenvolupant les competències bàsiques i específiques.

En els tallers de ciències els infants s'agrupen amb altres companys i companyes del seu cicle. El fet de poder agrupar nens i nenes de diferents edats té com a objectiu proporcionar-los-hi una socialització més enriquidora. Valorem molt positivament que aquesta metodologia de treball tingui una seguida des dels 3 fins als 12 anys. 

La possibilitat d’aprendre fent i interaccionant amb els altres, a la vegada que ens plantegem problemes, observem, aprenem a emetre hipòtesis, pensem i dissenyem experiments, busquem informació, busquem respostes, experimentem, traiem conclusions, recapitulem... adquirim eines per poder entendre el món de la Ciència i el món en general.

A més a més, els tallers de ciències, tal com estan plantejats, ens faciliten poder donar resposta a la diversitat d’interessos, de capacitats i de ritmes d’aprenentatge de cada infant.